[rank_math_breadcrumb]

تشکیل مدیریت تعاملات و همکاری‌های علمی و پژوهشی در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی

مدیریت تعاملات و همکاری‌های علمی و پژوهشی، مدیریتی نوپا و جدید التأسیس در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی است که ثقل مأموریتی آن با توجه به رویکرد و ساختار سازمانی این مؤسسه، بر دوش معاونت علمی و پژوهشی است.moasese

  مدیریت یاد شده، با گروه‌های متعدد علمی و نیز مدیریت‌های دانش بنیان پژوهشی در ارتباط است تا میان تمام حلقاتی که در مقام پژوهش و آموزش انجام وظیفه می‌کنند، اتصال برقرار شده و تفاهم‌هایی منعقد شود.

 خلاصه‌ای از اقدامات مؤسسه در تعاملات و همکاری‌ها

محسن صحرایی، مدیر تعاملات و همکاری‌های علمی و پژوهشی و نیز دبیر شورای طرح و برنامه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی از اقدامات یک ماهه خود در این مؤسسه سخن می‌گوید.

 

 وی راه اندازی مدیریت تعاملات، تدوین ساختار، وظایف و فرآیند اجرایی تعاملات، تهیه فرآیند انعقاد تفاهم نامه در فرم واحد، تهیه و تدوین فرآیند اجرای استفتائات، تهیه آیین نامه نشست‌های علمی، پیش مطالعه تدوین و راه اندازی شبکه آرشیو اطلاعاتی استفتائات (شبکه اقماری وابسته به بانک جامعه اطلاعات) و برگزاری نشست‌های مشترک با مدیریت‌های گروه‌های علمی و پژوهشی را از جمله این اقدامات دانست.

  تشریح وظایف مدیریت تعاملات

صحرایی پس از اشاره به راه اندازی مدیریت تعاملات و همکاری‌های علمی و پژوهشی در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، به اهم وظایف و اقدامات این مدیریت از جمله شناسایی، برقراری ارتباط و گسترش و توسعه ارتباطات با مراکز همسو و هم‌جهت با اهداف مؤسسه اشاره کرد.

  وی عنوان کرد: یکی از اقدامات لازم برای برقراری تفاهم‌نامه‌های علمی و پژوهشی، نیاز سنجی از گروه‌های علمی مؤسسه بود که برای پیشبرد اهدافشان نیازمند برقراری ارتباط با کدامیک از مؤسسات هستند؛ از این‌رو یک نیازسنجی برای شناسایی مراکز مشابه به عمل آوردیم تا تعامل با سازمان‌های جدید را در دستور کار خود قرار دهیم.

  وی خاطرنشان کرد: تا کنون 22 تفاهم نامه از سوی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با سازمان‌های مهم و کلیدی و نیز مراکز پژوهشی به امضا رسیده است و تفاهم نامه‌های جدیدی نیز در دستور کار قرار دارد.

  آیین‌نامه‌ها، فرآیند و ساختار برقراری تعاملات و همکاری‌ها مسیر تصویب را می‌گذراند

مدیر تعاملات و همکاری‌های علمی و پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی به بیان اهمیت تدوین فرآیند‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط به این مدیریت پرداخت و گفت: همان‌طور که نوع تعامل، نوع اقدام را تعریف می‌کند، تعاملات مؤسسه با مراکز پژوهشی هم باید دارای ضوابط و چارچوب‌های معلومی باشد.

  وی افزود: تدوین فرآیندها، آیین‌نامه‌ها، ساختار و وظایف مدیریت تعاملات به عنوان یک واحد خدمت رسان به صورت پیش نویس آماده شده و در دستور کار شورای طرح و برنامه قرار گرفته و مسیر تصویب را می‌گذراند تا این مدیریت را در برقراری همکاری‌ها و تعاملات سودمند و به هنگام در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی مؤسسه یاری کند.

  فرآیند اجرای استفتائات و اخذ فتاوای مراجع

صحرایی به اقدام مهم مدیریت تعاملات در تهیه و تدوین فرآیند اجرای استفتائات اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مأموریت‌های معاونت علمی و پژوهشی، استفتاء از مراجع عظام تقلید است؛ از این رو گروه‌های علمی سؤالاتی را از پژوهش‌های خود استخراج کرده و آن را در اختیار مدیریت تعاملات قرار می‌دهند تا پس از تبدیل به استفتاء، مسیر اخذ نظر و فتوای فقها فراهم گردد.

  وی یادآور شد: مدیریت تعاملات در حوزه استفتائات و برقراری ارتباط با دفاتر مراجع، اقدامات شایسته‌ای انجام داده تا در کوتاه‌ترین زمان، سؤالات کارشناسی شده را تقدیم مراجع تقلید کرده و پاسخ‌ها را جمع‌آوری کند.

  تهیه شبکه اقماری استفتائات در بانک جامع اطلاعات مؤسسه

دبیر شورای طرح و برنامه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به مراحل تدوین و تهیه بانک جامع اطلاعاتی این مؤسسه گفت: مدیریت تعاملات، شبکه‌ای اقماری در حوزه استفتائات برای بانک جامع اطلاعات پیش بینی کرده که نسبت به انجام استفتائات، جمع‌آوری پاسخ‌ها و دسته‌بندی صحیح آن‌ها اقدام نماید.

  برپایی نشست‌های علمی و کرسی‌های نظریه پردازی

وی در پایان به اهمیت برپایی نشست‌های علمی و کرسی‌های نظریه پردازی در مؤسسات پژوهشی اشاره کرد و گفت: نشست‌های علمی با رویکرد نظریه پردازی یا طرح مباحث علمی و یا نقد و بررسی نظریات تشکیل می‌گردند که یکی از اقدامات مهم مؤسسات پژوهشی هستند؛ در این راستا مدیریت تعاملات مؤسسه نیز به دنبال برگزاری نشست‌هایی علمی با همکاری گروه‌های علمی و پژوهشی دانش بنیان است تا ثمره لازم را در این زمینه به دست آورد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها