[rank_math_breadcrumb]

دومین نشست همفکری و هم‌اندیشی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و مرکز موضوع شناسی احکام فقهی

دومین نشست همفکری و هم‌اندیشی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی و مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با هدف بررسی زمینه‌های تعامل و همکاری این دو مرکز حوزوی برگزار شد.

 در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین نظامی رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در سخنانی ابراز امیدواری کرد برگزاری این جلسات به همکاری بیشتر گروه‌های علمی 2 مرکز منجر شود
وي مدیریت اطلاعات علوم اسلامی را مهمترین کار پژوهشکده برشمرد و گفت: تاکنون اصطلاح نامه‌های متعددی در این پژوهشکده تدوین و منتشر شده است.
حجت الاسلام والمسلمین نظامی با بیان اینکه پژوهشکده در تولید اصطلاح نامه‌های حوزوی مبتکر و پیشگام است افزود بسیاری از محققان مراکز پژوهشی در این پژوهشکده کسب تجربه کرده‌اند.
وی به استفاده موسسات حوزوی و پژوهشی از جمله آستان قدس رضوی از تجربیات این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: نماینده یونسکو در ایران نیز از فعالیت‌های این پژوهشکده در زمینه تدوین اصطلاح نام‌ها ها تقدیر کرده است.
وی با اشاره به اینکه اساس کار اصطلاح‌نامه‌ها از نمایه‌سازی آغاز می‌شود مهمترین وظیفه پژوهشکده را نمایه‌سازی و تدوین اصطلاح نامه‌ها ذکر کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین بیات رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی از فعالیت ۶ گروه علمی در این مرکز خبر داد و گفت: با توجه به جدید بودن مسئله موضوع شناسی در این مرکز تلاش می‌شود تا موضوع شناسی به شکلی روشمند و مستقل انجام شود.
وی با اشاره به اینکه امروزه نیازمند موضوع شناسی روشمند هستیم گفت: در زمینه موضوع شناسی با تاخیر مواجهیم و این مرکز با هدف جبران این عقب ماندگی تاسیس شده است.
حجت الاسلام والمسلمین بیات مرکز موضوع شناسی احکام فقهی را نیازمند و مشتاق تعامل با سایر موسسات پژوهشی دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری و هم افزایی این دو مرکز بتوانیم به اهداف خود برسیم.
حجت الاسلام والمسلمین بیات از برگزاری آیین تجلیل از آثار موضوع شناسی در نیم قرن اخیر خبر داد و گفت در این آیین از بین 140 اثر از ۱۴ اثر برتر تجلیل شد که این اثار می‌تواند اساس تدوین اصطلاح نامه‌ای در زمینه موضوع شناسی قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین بیات افزود اخیراً کتاب درسنامه موضوع شناسی تدوین شده تا جزو دروس اختیاری حوزه قرار گیرد.
وی تدوین موضوع شناسی مبتنی بر شرح لمعه به عنوان یک متن کمک درسی را یکی دیگر از اقدامات این مرکز برشمرد.
وی همچنین خواستار تداوم برگزاری این جلسات تا رسیدن به دستاوردی ملموس شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن‌زاده مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک اسلامی هم وظیفه پژوهشکده مدیریت مطالعات اسلامی را تهیه ابزار برای استفاده بهینه از داده‌ها دانست و گفت در این مرکز تلاش می‌شود تا اطلاعات با سرعت دقت و جامعیت در دسترس پژوهشگران قرار گیرد.
وي افزود اصطلاح نامه‌ها هیچ وقت بسته نمی‌شوند و در طول زمان اگر مطلب جدیدی به دست آمد به روز رسانی و کامل می‌شوند.

در ادامه حجت الاسلام علایی نژاد مدیر گروه عبادات مرکز موضوع شناسی گفت از ۱۷ هزار واژه موضوعی که از شرح لمعه استخراج شده ۱۰۰ موضوع انتخاب شد تا در قالب یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای موضوع شناسی را به طلاب آموزش دهد.
وی جستجو در استفتائات فقهی رایکی از طرح‌های این مرکز برشمردو نمایه‌سازی آن را نیازمند همکاری با پژوهشکده دانست.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی مدیر گروه تدوین سازمان‌های دانش یکی از مشکلات علوم اسلامی و انسانی را تنوع در تعابیر دانست و گفت برای اینکه علوم اسلامی را به سامان برسانیم حرکت به سمت تدوین اصطلاع‌نامه‌ها یک ضرورت است.
وی ابراز امیدواری کرد این جلسات و نشست‌ها ادامه یابد.

جناب آقای شاویی رئیس اداره امور پژوهشی پژوهشکده هم گفت: به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توان در همه موضوعات اصطلاح نامه تدوین کرد و در این زمینه فقط به اولویت‌ها می‌پردازیم قرار گیرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها