[rank_math_breadcrumb]

دکتر ولایتی: نجوم جدید مدیون اندیشمندان مسلمان است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که بسیاری از علوم به ناحق به نام دیگران تمام می‌شود، گفت: بر اساس نجوم بطلمیوس، زمین مرکز عالم بوده و تمامی افلاک به دور آن می گردند در حالی که در قرآن هیچ اثری از این نجوم وجود ندارد و اندیشمندان مسلمان نخستین کسانی بودند که ایرادهای نجوم بطلمیوس را کشف کردند.

به گزارش روابط عمومی مرکز موضوع شناسی احکام فقهی، علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین المللی فقهی نجومی رؤیت هلال که در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، اظهار داشت: نجومی که امروز در دنیا رایج است، بیش از هر امت دیگری مدیون مسلمانان است.
وی با بیان این‌که غربی‌ها در علم نجوم تنها بطلمیوس یونانی را دارند، گفت: این اخترشناس می‌پنداشت که زمین مرکز عالم بوده و خورشید و تمامی افلاک به دور آن می گردند.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بر اساس اندیشه بطلمیوس 9 فلک همانند پوست پیاز زمین را احاطه کرده و دور زمین می‌چرخیدند؛ در این میان ستاره‌ها همچون گل میخ‌هایی به آن لایه‌ها چسبیده بودند.
وی تأکید کرد: عبارات مشهوری همچون «فلانی فلک زده است»، «هر کسی که به دنیا می‌آید، ستاره‌ای دارد» و «ستاره‌ها سعد و نحس دارند» همگی برگرفته از تصورات اشتباه نجومی بطلمیوس بوده است .
ولایتی با بیان این‌که در قرآن هیچ اثری از نجوم بطلمیوسی وجود ندارد و در بسیاری از موارد، موافق نجوم امروزی سخن به میان آمده است، خاطرنشان کرد: زمانی که تنها نجوم بطلمیوسی رایج بود، بزرگان ما همچون ابوریحان بیرونی هیچ اعتقادی به احکام نجوم وی نداشتند .
وی تصریح کرد: از آن‌جایی که مغول‌ها اعتقاد ویژه‌ای به احکام نجوم بطلمیوس داشتند، تاریخ نویسی و نجوم در عهد مغلان و تیموریان رشد بسیاری در ایران داشت.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: ابوریحان بیرونی از نخستین افرادی بود که با نجوم بطلمیوس مخالفت و ایرادهای آن را کشف کرد؛ وی می‌گفت فلان دانشمند معتقد است که افلاک به دور زمین نمی‌گردند بلکه زمین به دور خورشید در حال گردش است! من هم نسبت به این مسأله مردد هستم .
ولایتی یادآور شد: شیخ الرئیس می‌گوید من زهره را چون خالی بر صورت خورشید رصد کردم اما بر اساس نجوم بطلمیوسی زهره و عطارد همه در یک محور بوده و به دور زمین می‌گردند که در این صورت نباید هیچ یک دیگری را قطع کند .
وی با بیان این‌که بسیاری از علوم به ناحق به نام دیگران تمام می‌شود، گفت: خواجه نصیر الدین طوسی ضربه محکمی را به نجوم بطلمیوسی زد و قطب الدین شیرازی هم مسیر این عالم شیعه را دنبال کرد تا این‌که نجوم جدید جای نجوم بطلمیوس را گرفت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها