[rank_math_breadcrumb]

سال تحصیلی در موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی آغاز شد

با برگزاری مراسم افتتاحیه کلاس‌های آموزش حضوری موضوع‌شناسی احکام فقهی، سال تحصیلی 95-96 در این موسسه آغاز شد. این مراسم که شامگاه شنبه 27 مهرماه 1395 در محل ساختمان آموزش موسسه با حضور معاونان آموزش و پژوهش و جمعی از مدیران و دانش‌پژوهان پذیرفته‌شده برگزار گردید، آغازگر چهارمین دوره‌ای است که به‌تربیت تخصصی طلاب در این رشته مبادرت می‌ورزد.2

به‌گزارش روابط عمومی موسسة موضوع شناسی احکام فقهی، حجت الاسلام والمسلمین امیربهاء‌الدین علایی‌نژاد در این مراسم، با تبریک دهه ولایت و تبریک ولادت امام هادی النقی (علیه السلام) و خیرمقدم به مدعوین، با اشاره به اهمیت موضوع شناسی در مباحث فقهی حوزه، اظهار داشت:

     “در کاوش‌های فقهی، شناخت موضوع نقش مهمی در استنباط و تطبیق حکم آن دارد. این اهمیت که در سال‌های اخیر مورد تأکید مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید قرار گرفته است، برما لازم می‌کند که گام‌های مهمی را برداریم. در این راستا آموزش موضوع شناسی یکی از ضروریات برای طلاب محسوب می شود که این موسسه بخشی از تلاش خود را صرف گزینش استعدادهایی از میان طلاب سطح سة حوزه نموده است که بتوانند با طی دوره‌های تکمیلی، وارد عرصة تخصصی این دانش بشوند. هدف از این آموزش‌ها ایجاد مهارت برای پژوهش‌هایی است که مخاطب اول آن مراجع عظام تقلید، فقهاء و حقوق‌دانان می باشند.”

     وی با بیان اینکه آموزش می‌تواند پل ارتباط بین پژوهش و جامعه باشد اعلام داشت: “در سال تحصیلی گذشته 39 نفر پذیرفته شده بودند که در پایان دوره از این تعداد 15 نفر به دوره تکمیلی راه یافتند، این تعداد به گروه‌های پژوهشی موسسه ملحق شدند تا به تقویت پروژه‌های جاری کمک کنند.” علایی‌نژاد اضافه کرد: “هم برای تامین نیازهای گروه های پژوهشی موسسه و هم برای تربیت نظریه‌پردازانی که در کل حوزه به‌کار آیند این مرکز اقدام به برگزاری دوره های آموزشی نموده است.”

     ناطق در رابطه با نتایج ثبت نام چهارمین دورة آموزشی موضوع‌شناسی که از اول تا بیستم شهریورماه سال جاری انجام شد ضمن اشاره به استقبال خوب طلاب، توضیح داد: “در این دوره 160 نفر از طلابی که سطح سة حوزه را به‌پایان رسانده بودند ثبت نام کردند که پس از بررسی و مصاحبه، براساس اولویت‌های مصوب 25 نفر پذیرش شدند که از امشب کلاس‌های آنان شروع می‌شود. دانش‌پژوهان طبق برنامه‌ریزی هفت ساعت در هفته را هم به پژوهش حول محورهای تعریف‌شده خواهند گذراند.”

     دیگر سخنران مراسم حجت الاسلام والمسلمین حجت‌الله بیات، معاون پژوهش مؤسسه نیز ضمن خیر مقدم و تبریک دهه ولایت اظهار داشت: “ما با توجه به نیاز مؤسسه استعدادیابی کرده و تلاش نمودیم از بین بیشترین، بهترین‌ها پذیرش شوند.” آقای بیات اضافه کرد: “در نگاه ما پژوهش خیلی مهم و بلکه اساس همه آموزش‌ها است. دانش‌پژوهان می‌توانند با عنوان پژوهشیار و پس از پایان دورة آموزشی خود به‌عنوان پژوهش‌گر موضوع شناسی با موسسه همکاری نمایند.”

     وی با بیان اینکه در موضوع شناسی احکام فقهی خلاء های بزرگی وجود دارد اظهار داشت: “بسیاری از مراجع عظام می‌فرمایند این کار موضوع‌شناسی باید از اول انقلاب شروع می شد. ما امروزه در عرصه حکومتی، قانونگذاری و تمام وزارتخانه‌ها و… خلاء موضوع‌شناسی داریم.” سخنران در ادامه به‌لزوم دست به‌قلم بودن پژوهش‌گران و برخورداری آنان از مهارت‌های ارائة کارگاهی و مشارکتی به‌جای متکلم وحده بودن استاد، یاد کرده و با بیان جایگاه مهم این مؤسسه و پژوهش‌های آن اظهار داشت: “در اهمیت این جایگاه همین بس که وقتی جزوه مسافت شرعی خدمت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ارائه گردید ایشان آن‌را به‌جلسه درس خارج خود آورده و مورد تقدیر قرار دادند.

     شایان ذکر است که دورة آموزشی اولیه فوق هر شب و دورة تکمیلی دو شب در هفته و کلا به مدت یک سال تحصیلی ادامه خواهد داشت. گواهی پایان دوره به دانش‌آموختگانی اعطاء می‌شود که از عهدة آزمون‌ها برآمده و انظباط تحصیلی را رعایت نموده باشند.