[rank_math_breadcrumb]

مراسم افتتاحیه چهارمین دوره آموزش حضوری موضوع شناسی برگزار شد

مراسم افتتاحیه چهارمین دوره آموزش حضوری موضوع شناسی احکام فقهی با حضور معاونت آموزش و معاونت پژوهش و جمعی از مدیران، همکاران و دانش پژوهان مؤسسه در ساختمان آموزش برگزار شد به گزارش روابط عمومی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، حجت الاسلام والمسلمین علایی نژاد در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی موضوع شناسی ، با تبریک خجسته دهه ولایت و تبریک ولادت امام هادی النقی (علیه السلام)و خیر مقدم به همه مدعوین با اشاره به اهمیت موضوع شناسی در حوزه های علمیه، اظهار داشت:

g84a4246

موضوع شناسی یکی از اقدامات مهمی است که مورد تایید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و مراجع عظام تقلید می باشد که امروز در حال اجرا است، گفت: در این راستا آموزش موضوع شناسی یکی از ضروریات برای طلاب محسوب می شود که این موسسه در این راستا تمام تلاش خود را بکار گرفته است. و هدف از آموزش ایجاد مهارت برای پژوهشی است که مخاطب اول آن مراجع عظام تقلید، فقها و فرهیختگان می باشند

وی با بیان اینکه چهارمین دوره آموزش کوتاه مدت که در حال ورود به آن هستیم و در سال تحصیلی گذشته 39 پذیرش نهایی شدند و از این تعداد 15 نفر به دوره تکمیلی راه یافتند تا به پژوهش در مؤسسه کمک کنند، بیان داشت: پل ارتباط بین پژوهش و جامعه می تواند آموزش باشد و در این راستا هم برای تامین نیازهای گروه های پژوهشی و هم تربیت نظریه پردازانی در بحث موضوع شناسی این موسسه اقدام به برگزاری دوره های آموزشی نموده است.

معاون آموزش موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به استقبال خوب طلاب از دوره موضوع شناسی، افزود: دراین دوره 160 نفر از طلاب ثبت نام کردند که بعد از بررسی و مصاحبه از طلاب طبق اولویت نهایت 25 نفر دانش پژوه پذیرش شدند که طبق برنامه ریزی مشغول به تدریس و همچنین هفت ساعت پژوهش در هفته با محورهای مختلف تعریف شده که در خارج از موسسه توسط طلاب انجام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین بیات معاون پژوهش مؤسسه موضوع شناسی ضمن خیر مقدم و تبریک دهه ولایت اظهار داشت: ما با توجه به نیاز مؤسسه استعداد یابی کردیم و تلاش شد از بین بیشترین؛ بهترین ها پذیرش شوند و از بین سه ماموریت مؤسسه؛ آموزش، پژوهش و ترویجی، اصل پژوهش است و شما دانش پژوهان باید ببنید که آیا توان ؛ انگیزه و علاقه به این کار دارید یانه؟ حجت الاسلام والمسلمین بیات گفت: در این مقوله بحث پژوهشی خیلی مهم می باشد و اساس همه آموزش ها نهایتش به پژوهش می رسد و دانش پژوهان با عنوان پژوهشیار می باشند که در نهایت بعد از اموزش ختم به پژوهشگر موضوع شناسی خواهند شد.زیرا نیاز ضروری مؤسسه به پژوهشگر می باشد.

g84a4270

وی با بیان اینکه در موضوع شناسی احکام فقهی خلاء های بزرگی وجود دارد اظهار داشت: بسیاری از مراجع عظام می فرمایند این کار موضوع شناسی باید از اول انقلاب شروع می شد. در عرصه حکومتی، قانونگذاری و تمام وزارتخانه و…خلاء موضوع شناسی داریم. همچنین ایشان با بیان اینکه پژوهشگر در کنار کار پژوهش باید دست به قلم باشد و بحث مهارت در این عرصه خیلی مهم است که کارگاهی انجام شود و آموزش فعال مشارکتی باشد نه تنها استاد متکلم وحده باشد.

وی با بیان جایگاه مهم این مؤسسه و کار پژوهش اظهار داشتند که همین بس که وقتی جزوه مسافت شرعی خدمت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ارائه گردید فرمودند: «جزوه ایی که برای مسافت شرعی در همین مؤسسه کارشده انسان به ظن اقوی می رساند.راهی رفته اند مسافت شرعی را کشف کرده اند درست است». کاری را که انجام می دهید این است که فقیه بگوید از همه مبانی دست می کشم و این کار شما برای من ظن اقوی می آورد. شما می توانید فتاوی را به هم نزدیک کنید و مراجع به این کار امید بسته اند وانگیزه شما این باشد که به فقه اهلبیت (علیهم السلام) کمک کنید.

در ادامه بیان کردند که دانش پژوهان باید با مؤسسه ارتباط بگیرند و با گرو هها هماهنگ شوند.