[rank_math_breadcrumb]

موضوع شناسی روش های نوین تولید مثل انسان(جلسه سوم)

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

رایج‌ترین روش‌های کمک باروری(A.R.T)

  • باروری درون رحمی (I.U.I)

#دیدگاه فقهای شیعه

@ فتاوای اختصاصی

#دیدگاه فقهای اهل سنت

  • باروری درون رحمی (I.U.I)

موارد كاربرد

بیش‌تر در موارد ناباروری بدون علت مشخص استفاده می‌شود.

1. مردان:

ـ كمي حجم مايع اسپرم،

ـ كم بودن تعداد اسپرم،

ـ كمي تحرك اسپرم،

ـ مشکلات نعوظ،

ـ کا هش ميل جنسي.

2. زنان:

ـ مشكلات ترشح گردن رحم

ـاختلال ايمني منجر به ناباروري

ـعدم امکان مقاربت طبيعی: به علت درد و شرايط خاصي مانند واژينيموس.

مزايا

ـ اين روش نسبتاً‌ ساده و بدون درد است.

ـدر مطب پزشك و بدون نياز به بيهوشي نيز قابل انجام است.

ـ در اين روش تنها مايع اسپرم مرد تهيه ميشود.

ـ در آميزش طبيعي حدود 10% از اسپرمها از واژن به گردن رحم ميرسند اما با عمل IUI تعداد بيش‌تري از اسپرمهاي با كيفيت مناسب به داخل رحم راه مييابند.

اقدامات پيش از عمل

ـ پيش از عمل بايد معاينات لازم، آزمايشهاي معمولی، آزمايش هورموني و عكسبرداري از رحم براي اطمينان از بازبودن لولههاي رحمي انجام شود.

ـ خانم روز دوم يا سوم قاعدگي مراجعه ميكند و در اين روز سونوگرافي براي بررسي وضعيت تخمدان و رحم انجام ميگيرد. درصورت نياز، دارو مصرف می‌شود.تجويز دارو براي تحريك تخمكگذاري و بالا رفتن شانس باروري انجام مي شود.

ـ پساز مصرف دارو، چند نوبت سونوگرافي در روزهاي مختلف انجام ميشود.

ـ زماني كه فوليكول (كيسه حاوي تخمك در تخمدان) به اندازه مناسب رسيد داروي HCG به صورت عضلاني تزريق مي شود كه سبب بلوغ تخمك و انجام تخمكگذاري ميشود.

ـ 40 ساعت بعد از تزريق HCG بيمار مراجعه ميكند و عمل IUIانجام ميشود.

مراقبتهاي پس از عمل

ـ بيمار مدت كوتاهي پساز IUIمرخص ميشود.

ـ نيازي به استراحت مطلق نيست

ـ بيمار ميتواند فعاليتهاي عادي خود را داشته باشد.

ـ آرامش روحي و رواني و پرهيز از شرايط پر اضطراب ميتواند در موفقيت عمل مؤثر باشد.

ـ معمولا بيمار دو هفته پساز عمل IUI به آزمايشگاه هورموني مراجعه ميكند تا مقدار BHCGخون اندازهگيري شود. افزايش اين هورمون اولين نشانه حاملگي است.

دیدگاه فقهای شیعه

تلقیح نطفه یا اسپرم زوج در رحم زوجه از طریق شوهر یا پزشک معالج جایز است یا خیر؟

آیت‏ الله العظمی سید علی خامنه‏ ای: فی نفسه مانع ندارد.

آیت الله العظمی سید علی سیستانی: پاسخ گذشت (اگر منظور تلقیح منی زوج در رحم زوجه باشد، فی حد ذاته جایزاست، ولی چون معمولاً مستلزم نگاه یا لمس نامشروع است، فقط در صورتی مجاز خواهد بود که ضرورت باشد؛ مثلاً راهی دیگر که بر آن متوقف نباشد، برای آن‌ها میسور نباشد).

فتاوای آيت الله العظمي وحید

مسأله2.جايز است تلقيح نطفه شوهري به زن او، ولي غير از شوهر جايز نيست فرد ديگری متصدي اين عمل باشد در صورتي كه مسلتزم نگاه كردن به صورت آن زن و يا لمس كردن بدن او بوده باشد و حكم بچه‌اي كه با تلقيح توليد مي‌گردد، حكم بقيه اولاد را دارد و فرقي بين آن‌ها نيست.

مسأله3. تلقیح نطفه شوهر به زن او به وسیله خود شوهر جایز است، و به وسیله غیر شوهر در صورتى كه متوقف بر انجام كار حرامى باشد، ارتكاب آن كار حرام است، و بچّه‌اى كه به تلقیح به وجود مى آید احكام اولاد بر او مترتب است.

آیت الله العظمی لطف‌الله صافی: از طریق شوهر جایز است، ولی از طریق غیرشوهر، اگر مستلزم فعل حرامی مثل نظر و لمس حرام شود، جایز نیست.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی: تلقیح نطفه شوهر در رحم همسرش توسط خود شوهر مانعی ندارد ولی توسط دکتر بیگانه جایز نیست، مگر در صورت ضرورت.

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی: از طریق شوهر اشکال ندارد.

آیت الله العظمی عبدالکریم موسوی اردبیلی: از طریق شوهر که اشکال ندارد ولی پزشک معالج باید در انجام کار مرتکب حرامی نشود.

آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی: از طریق شوهر اشکال ندارد، ولی چون کار پزشک مستلزم لمس و نظر حرام است، جایز نیست.

دیدگاه فقهای اهل سنت

نظریه شورای مجمع فقه اسلامی سازمان کنفرانس اسلامی در مورد نوزادان آزمایشگاهی

شورای مجمع فقه اسلامی، سومین نشست خود را در تاریخ 8 تا 13 صفر سال 1407 هجری قمری برابر با 11 تا 16 اکتبر 1986 میلادی در عمان برگزار کرد و پس از مطرح شدن موضوع باروری مصنوعی (نوزادان آزمایشگاهی) و استماع نظر کارشناسان، روشن ساخت که باروری مصنوعی در حال حاضر، هفت راه شناخته شده به این شرح دارد:

7. باروری داخلی در رحم همسر.

این شورا درمصوبه شماره 16/4/ د 3، مقرر داشت که بنا به نظر این شورا، در صورت نیاز و ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ همه احتیاط‌های لازم، اشکالی ندارد.

نظرات مجمع فقه اسلامی در مکه مکرمه (1404ق.)

گرفتن اسپرم از شوهر و انتقال آن به رحم همسرش در صورتی که مستلزم کار حرام نباشد، جایز است، و نوزاد به زن و شوهر ملحق می‌شود و از تمام حقوق فرزندی مانند ارث برخوردار است.

در تمام مواردی که باروری جایز است فرزند متولد شده به زن و مرد ملحق میشود و از آن‌ها ارث می‌برد.

نظریات شورای اتحاد اسلامی مصر درباره اقسام باروری (ژانویه 1985م.)

باروری اسپرم شوهر به رحم همسرش در صورت ضرورت و ناچاری جایز است.

فتوای شیخ محمد شلتوت

اگر باروری مصنوعی بین اسپرم و تخمک زن و شوهر انجام پذیرد، عملی مشروع بوده که هیچ حرج و گناهی در آن نیست. فرزند نیز در این حالت ولد مشروع و منتسب به والدین است.

فتوای مفتی اردن شیخ عز الدین خطیب تمیمی(1405ق.)

اگر باروری میان اسپرم و تخمک زن و شوهر در اثر ناچاری انجام بگیرد، امری جایز در شریعت اسلامی است، البته به شرطی که انساب حفظ گردد. از این رو، بر فردی که باروری را انجام می دهد، واجب است که مراقب باشد تا تخمک همسر با سایر تخمک‌ها مخلوط نگردد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها