[rank_math_breadcrumb]

نشست تخصصی بررسی رؤیت هلال ماه‌های رمضان و شوال 1442 – فروردین 1400

نشست تخصصی بررسی رؤیت هلال ماه‌های رمضان و شوال روز پنجشنبه 19 فروردین 1400 از ساعت 17 الی 19 با تلاش موسسه موضوع شناسی احکام فقهی و همکاری ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در سالن همایش‌های دبیرخانه انجمن‌‎های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این نشست که با حضور نمایندگان دفتر مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید (دامت برکاتهم) ، اساتید حوزه و دانشگاه ، با رعایت دستورالعمل‎‌های بهداشتی و در آستانه ماه مبارک رمضان ، در راستای تبیین مسایل مرتبط به رؤیت پذیری هلال ماه‌های رمضان و شوال برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده رئیس هیئت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد هادی فلاح زاده عضو هیئت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا موحد نژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری به ارائه بحث پرداختند.

در این جلسه به مباحثی از قبیل «تفاوت فتاوا حاصل تفاوت ملاک و مناط فقها» ، «وظایف مکلفان درخصوص تفاوت فتاوای فقها» ، «بررسی آسیب‌های ناشی از تفاوت فتاوا در اعلان عید فطر» ، «کیفیت برنامه‌های ستاد استهلال برای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان» و … اشاره گردید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا موحد نژاد اظهار داشتند که مشاهده هلال ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ در شامگاه ۲۳ فروردین غیر ممکن است، ولی در شامگاه ۲۴ فروردین امکان رصد این جرم نجومی از همه پهنه‌های آسمانی ایران با چشم غیر مسلح امکان‌پذیر است.

در روز سه شنبه، ایران در قسمت سبز رنگ نقشه ماهواره ای است که هلال ماه مبارک به راحتی در ایران دیده می شود، پس ظاهرا اختلافی هم بین مراجعی که ملاک رؤیت هلال را چشم غیرمسلح می‌دانند با مراجعی که رؤیت با چشم مسلح را هم کافی می‌دانند نخواهد بود.

هلال شوال نیز در ایران به شکل خاصی است، زیرا نیمی از ایران در قسمت دید تلسکوپی است و قسمتی دیگر در بخش رویت با چشم است. در این زمینه گفته شد که هلال شوال روز چهارشنبه ۲۹ ماه رمضان مطابق با ۲۲ اردیبهشت ماه رؤیت می شود. این وضعیت از وضعیت هایی است که خود کارشناسان به این مساله برسند که در عمل چه چیزی رخ خواهد داد. لکن در روز پنجشنبه نیز هلال در بسیاری از نقاط دنیا مثل ایران دیده می شود.

در این نشست، بعضی از نمایندگان دفاتر مراجع معظم تقلید و همچنین محققان حوزوی به ارائه مباحث و سوالات خود از کارشناسان حاضر در این نشست پرداختند و در پایان حجت الاسلام والمسلمین قلمکاریان اصفهانی درخصوص آموزش استهلال و رصد هلال برای طلاب افریقا و امریکای جنوبی که از طریق فضای مجازی در حال برگزاری است توضیحاتی ارائه نمودند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها