[rank_math_breadcrumb]

نشست خبری ریاست مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی پیرامون رو نمایی از 11 اثر پژوهشی این مؤسسه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمحمدی در نشست خبری مراسم رونمایی از آثار منتشره مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی که با حضور اصحاب رسانه در این مؤسسه برگزار شد، گفت: این مؤسسه در سال 91 بر اساس منویات مقام معظم رهبری و با هدف صدور در تسهیل فتوا و حکم از سوی مراجع تقلید و شناسایی موضوع قبل از صدور حکم و فتوا از سوی مراجع تقلید در قم راه اندازی شده است.

رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی اظهار داشت:‌ از دیگر اهداف مؤسسه تدوین علم موضوع شناسی به عنوان علم جدید از طریق مبانی و اصول استخراج، بستر سازی موضوع شناسی به عنوان حرکت پیوسته و تخصصی، تسهیل و تسریع در امر افتاء، طرح استفتائات تخصصی در حوزه های حکومتی، پاسخ گویی به مسائل و پرسش های جدید در حوزه فضای مجازی و سایبری است.

وی با بیان اینکه زمانی که نظام بخواهد احکام را جاری کند، طبیعی است با موضوعات مختلفی مانند موضوعات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و همچنین موضوعات مربوط به فضای مجازی ارتباط پیدا می کند؛ که شاید قبل از انقلاب به دلیل آنکه حکومت در اختیار ولی فقیه، مراجع تقلید و علمای ربانی نبوده، احساس نیاز به پاسخ گویی در موضوعات جدید نمی شد، گفت: بر همین اساس شاهد این قضیه هستیم که فقیه برای صدور حکم به یکی از مسائلی که نیازمند است، شناسایی موضوع قبل از صدور حکم است و قطعاً بعد از شناساییی موضوع، صدور حکم آسان خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمحمدی با بیان اینکه از جلمه مسائل مستحدثه جدید تغییر جنسیت، مواد غذایی دارای الکل، ماهیت پول و سقط جنین و دیگر موضوعات است گفت: تا ماهیت پول و یا میزان درصد الکل مواد غذایی که دارای الکل می باشند، مشخص نشود، فقیه نمی تواند حکم درستی بدهد و این مسئله در بحث تعدد موضوعات در بعُد حکومت و نظام هم وجود دارد، در نظام بانک داری و بورس و جهاد هم طببیعاً موضوعاتی پیش می آید که موضوع برای فقیه مشخص نیست، این مؤسسه با متخصصانی که در رشته های مختلف در اختیار دارد در مورد موضوع خاص پژوهش و نتیجه نهایی را به آن نهاد مربوطه اعلام می کند.

وی با تأکید بر این که شناخت مباحث فقهی و تبیین موضوعات با تکیه بر توانایی نهفته در حوزه و دانشگاه از طریق پژوهش های بنیادی، توسعه ای و کاربردی از جمله مأموریت های این مؤسسه است، گفت: از مهمترین ویژگی این مؤسسه استفاده از نخبگان حوزه و دانشگاه در موضوعات مختلف پزشکی و آزمایشگاهی است؛ زیرا 30 درصد از پژوهش ها در این مؤسسه، نظری و 70 درصد میدانی و آزمایشگاهی است و به همین دلیل نیازمند به متخصصانی در حوزه های پزشکی و آزمایشگاهی و آماری است تا بهتر بتوان با استفاده از مباحث پژوهشی فقیه را در ارائه حکم یاری دهد و صدور فتوای را آسان نماید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمحمدی با بیان این که ترویج موضوع شناسی در مباحث علمی حوزه و اساتید فقه، دستاورد افزایش صدور فتوا، کاهش فتاوای مقید، مشروط و غیر صریح، کاهش فتوای متعدد در مسئله واحد، دستیاری مراجع تقلید، وزارت خانه های درمان، جهاد، بانک و دیگر سازمان ها از مهمترین دستاوردهای این مؤسسه است، اظهار داشت: امروز با تلاش های چندین ساله که در این مؤسسه با حضور کاشناسان و متخصصان در موضوعات مختلف صورت گرفته، شاهد رونمایی 11 اثر کتاب در حوزه های فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و بنیادی و پزشکی که توسط حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی رونمایی خواهد شد.

رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در مورد انجام پژوهش‌های صورت پذیرفته در گروه‌های مؤسسه افزود: در گروه فرهنگی و اجتماعی موضوع شناسی آیین تکریم اهل بیت (ع) با رویکرد آسیب شناسی و در گروه حقوق و عبادی موضوع شناسی وحدت و تعدد در جرائم، مسافت شرعی و اعتکاف انجام شده است. درگروه پزشکی و تغذیه نیز موضوع شناسی بانک خون بند ناف و در گروه اقتصادی ارزش سنجی درهم و دینار و درآمدی برموضوع شناسی هم در گروه بنیادی مورد پژوهش واقع شده است.

وی بابیان اینکه 19 اثر در هفته پژوهش رونمایی خواهد شد، اظهار داشت: محققینی که از حوزه و دانشگاه در این مؤسسه مشغول فعالیت می باشند در حوزه های مختلف متخصص بوده و تمام سعی آنها این است بتوانند کارهای پژوهشی را به دقت پیش ببرند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمحمدی بابیان این که حدود 30 پروژه در موضوعات استحاله، موضوع شناسی فلس، جعاله بانکی، اسناد خزانه، ماهیت بانکی، حریم املاک، کثیر السفر، حوزه روش شناختی، مجموع استفتائات امامیه از زمان غیبت تا الان، موضوع شناسی قمار و آلات لهو و لعب و قراردادهای بانکی در دستور کار پژهشگران این مؤسسه قرار گرفته، گفت: درحال حاضر این مؤسسه با 60 محقق برای انجام کارهای پژوهشی در ارتباط است.

رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان اینکه موزه فقه و زندگی 5 سال است که در استان قم راه اندازی شده و برکات خوبی هم داشته، اظهار داشت: این موزه می تواند کمک بسیاری در بحث موضوع فقه و زندگی و مسائل شرعی به جامعه اسلامی کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمحمدی با بیان ویژگی‌ های موزه فقه و زندگی اذعان داشتند؛ تبدیل کردن فلسفه حکم به نمادهای تجسمی از جمله ویژگی این موزه منحصر به فرد است  تا هر کسی بتواند به انداز فهم و درک خود از آن و احکام مربوطه بهره ببرد.

وی عنوان کرد: تاکنون نزدیک به 400 نفر از طلاب در سطح 2 و 3 در موضوع شناسی تربیت شده اند افزود: این مؤسسه مورد تأیید و حمایت مراجع تقلید است و آمادگی دارد در بحث موضوع شناسی به کمک مراجع تقلید، مراکز علمی، وزارت خانه‌ها و دانشگاهی بیاید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمحمدی با بیان این که یکی از جمله فعالیت این مؤسسه  استفاده از سیستم ماهواره ای برای نقشه برداری برای تعیین مسافت شرعی بوده و تاکنون این کار هم صورت گرفته گفت: در حال حاضر به دنبال این هستیم تا با هماهنگی مسئولین شهرها،  تابلوی حدود مسافت شرعی را برای هر شهر نصب نماییم.

وی اظهار داشت: سیستم مذکور این اجازه و توانایی را به ما می دهد تا برای سایر کشورها مانند شهر مکه و مدینه هم تعیین مسافت شرعی کنیم و برای آنها نیز تابلوی مسافت شرعی و حد ترخص نصب نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمحمدی با بیان شعار پژوهشی این مؤسسه به عنوان «هسته کوچک دانا با شبکه بزرگ توانا» ابراز داشتند کمیته هایی با همکاری حوزه علمیه برای شناسایی طلاب مستعد و قوی شکل گرفته که تاکنون کارهای خوبی هم صورت پذیرفته و همه تلاش ما این است که افراد متخصص شناسایی و در مواقع لازم از آنها استفاده شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها