[rank_math_breadcrumb]

نشست علمی چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در تبدل موضوعات فقهی در مرکز موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد.

نشست علمی چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در تبدل موضوعات فقهی در مرکز موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد.

درابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین حجازی فر دبیر نشست ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: این نشست علمی به پیشنهاد دبیرخانه همایش هوش مصنوعی حوزه برگزار می‌شود.
وی افزود: هوش مصنوعی امروزه در بخش‌های مختلف زندگی بشر تاثیر گذاشته که شناخت این تاثیرات می‌تواند ما را در بهره‌گیری از این پدیده در شناخت موضوعات فقهی کمک کند.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین خادمیان به ارائه موضوع پرداخت و گفت: امروزه به کارگیری هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف زندگی به ضرورتی غیر قابل انکار تبدیل شده است و ما باید باید از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار جدید استفاده کنیم.
وی با اشاره به مخالفت برخی علما با هوش مصنوعی گفت: این مخالفت‌ها ناشی از مخالفت با مظاهر غربی است.
خادمیان در ادامه از هوش مصنوعی به عنوان پدیده‌ای که در تمام عرصه‌ها به کمک بشر آمده یاد کرد و گفت: هوش مصنوعی پدیده‌ای تثبیت شده نیست و تکامل گراست و دائم مسیر تکاملی خود را طی می‌کند.
وی از هوش مصنوعی به عنوان هوش انسان نما یاد کرد و افزود هوش مصنوعی از طریق اطلاعات و داده‌ها در دو محور حل مسئله و مدیریت صحنه فعالیت می‌کند.
وی از موضوع شناسی به عنوان یکی از دو رکن اجتهاد یاد کرد و گفت: هوش مصنوعی موضوعات فقهی را تغییر نمی‌دهد بلکه به واسطه این پدیده موضوعات فقهی تبدل پیدا می‌کنند.
خادمیان گفت: هوش مصنوعی برای موضوعات فقهی می‌تواند هم فرصت و هم چالش ایجاد کند اما فرصت‌های هوش مصنوعی بسیار بیشتر از چالش‌های آن است.
ایشان افزود: باید بین آفات و چالش‌های هوش مصنوعی تفاوت قائل شویم.
وی افتا قضاوت و ولایت را از مناصب مجتهد برشمرد و گفت: هوش مصنوعی در ولایت و قضاوت نمی‌تواند کارایی داشته باشد. حجت الاسلام والمسلمین خادمیان در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی می تواتد در منصب افتا ورود پیدا کند افزود: هوش مصنوعی در این زمینه در مقام دستیار مجتهد می‌تواند کمک کند اما حرف آخر را فقیه می‌زند.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین نظامی به عنوان نخستین ناقد بحث یکی از خصوصیات هوش مصنوعی را آموزش پذیری آن عنوان کرد و با انتقاد از موضع‌گیری‌های منفی برخی در این زمینه گفت:
باید از نگاه‌های منفی به هوش مصنوعی فاصله بگیریم و از فرصت‌های این پدیده جدید بهره ببریم.
وی گفت با شناخت دقیق از هوش مصنوعی متوجه خواهیم شد که فرصت‌های این پدیده بسیار بیشتر از چالش‌های آن است.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین بیات رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی بعنوان یکی دیگر از ناقدان بحث این سوال را مطرح کرد که آیا در اعمالی که وجود انسان به صورت مباشرتاً ضروری است مثل جایی که قصد و نیت لازم است.
آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان شود؟
وی افزود در جایی که موضوع تاثیر و تاثر هوش مصنوعی مطرح است مشخص نیست موثر کیست و متاثر کیست؟ رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی ابراز امیدواری کرد مباحث این نشست در اولین فصلنامه مرکز منتشر شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفرزاده به عنوان یکی دیگر از ناقدان بحث با اشاره به سرعت بالای تحولات در دنیای امروز گفت: ما نمی‌توانیم هوش مصنوعی را حذف کنیم اما چالش‌های هوش مصنوعی بسیار جدی است.
وی با اشاره حکمرانی هوش مصنوعی در دنیای امروز افزود در زمینه تبدل موضوعات فقهی ما باید بر هوش مصنوعی حکمرانی داشته باشیم.
در ادامه این نشست چند تن از حاضران سوالات خود را مطرح کردند و ارائه دهنده موضوع به سوالات آنان پاسخ گفت.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها