[rank_math_breadcrumb]

پیام ویدئویی آیت الله سبحانی به ششمین همایش ملی رویت هلال و تقویم:منتظر حل مشکل رویت هلال از سوی غرب نباشیم

آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این که رویت هلال جزء مسائلی است که با سیاست، اجتماع و عبادات ما کاملا در ارتباط است، گفت: ما نباید منتظر باشیم تا غرب این مسائل را برای ما حل کند، بلکه خودمان باید پیشگام باشیم و از طریق گفتگو و بیان این مسائل را حل کنیم که خوشبختانه تا کنون رساله‌های خوبی در این زمینه منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، آیت الله سبحانی عصر امروز (17 اردیبهشت) در ششمین همایش رویت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین المللی فقهی نجومی رویت هلال که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی برگزار شد، به دلیل کسالت نتوانستند در این همایش شرکت کنند، اما پیام ویدئویی به این همایش ارسال کردند.
آیت الله العظمی سبحانی در این پیام اظهار داشت: برگزاری همایش ملی رویت هلال و تقویم را به پدیدآورندگان آن تبریک می گویم، زیرا مسأله ای را مطرح می کنند که امروز با عبادات و مسائل اجتماعی و سیاسی ما کاملا در ارتباط است .
استاد اصول فقه حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 189 سوره بقره در خصوص هلال ماه، بیان کرد: قرآن مجید کاملا مسأله هلال ماه را مطرح می کند و به آن اهمیت می دهد به طوری که این اختلاف ماه هم جنبه وقتی و هم مسأله حج دارد.

دین اسلام، دین جهانی است

sobhani1

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به این که دین اسلام، دین جهانی است، گفت: دین جهانی باید به گونه ای باشد که تمام افراد بتوانند به تمام وظایفی که در آن آمده است، عمل کنند.
وی افزود: یکی از وظایف افراد در دین اسلام این است که زمانی که هلال ماه را در ابتدای ماه مبارک رمضان می بینند، روزه بگیرند و زمانی که در آخر ماه، هلال را می بینند، افطار کنند و این قانون هم برای کسانی است که دسترسی به مسائل علمی دارند و هم برای کسانی است که دور از مسائل هستند.

دین مبین اسلام یک تقویم جهانی را معرفی کرده

آیت الله سبحانی تصریح کرد: دین مبین اسلام یک تقویم جهانی را معرفی کرده که تمام افراد بشر در تمام قرن ها از آن بهره‌مند شوند و بدین گونه نیست که تنها بر مسائل علمی و فکری نجومی که تنها گروه خاصی از آن بهره‌مند هستند، تکیه کند.
مرجع تقلید شیعیان با بیان این که هلال در حج مدخلیت کامل دارد، گفت: هلال در مسائل دیگر مسلمانان مانند روزه، طلاق و حتی در مسأله بلوغ مدخلیت دارد که مبنی بر اهله قمری است.
وی تأکید کرد: این همایش باید به صورتی باشد که مشکلات و سوالاتی که در زمینه هلال وجود دارد، به گونه روشن پاسخ داده شود.  

مسأله وحدت اسلامی در رویت هلال باید محفوظ باشد

آیت الله سبحانی با بیان این که امروز در ابتدا و انتهای ماه مبارک رمضان در میان مسلمانان اختلاف وجود دارد، عنوان کرد: اختلاف در رویت هلال حتی در جایی که در افق واحد قرار گرفته اند، اختلاف وجود دارد، بنابراین علما باید این مسائل را در اطراف هلال مطرح کنند تا هم مسأله وحدت اسلامی محفوظ باشد و هم مشکلات ما در حج و غیرحج حل شود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: همان طور که برای دیگر مسائل جامعه، همایش هایی برگزار می شود، این همایش نیز اگر بهتر و بالاتر از آن همایش ها نباشد، کمتر از آن نیست.
وی با بیان این که در خصوص هلال از دو منظر باید بحث کرد، گفت: آیا رویت هلال برای همه افق ها حجت است، به عنوان مثال اگر در مشهد هلال ماه رویت شد، آیا در نقاطی مانند انگلستان نیز حجت است یا نه و بالعکس که علما باید این مسائل را در جامعه حل کنند، که البته این مسأله ریشه در روایات و نظر فقها دارد که می توان به آنها مراجعه کرد.

رویت هلال با سیاست، اجتماع و عبادات ما کاملا در ارتباط است

آیت الله سبحانی با تأکید بر این که رویت هلال جزء مسائلی است که با سیاست، اجتماع و عبادات ما کاملا در ارتباط است، تصریح کرد: ما نباید بنشینیم تا غرب این مسائل را برای ما حل کند، بلکه خودمان باید پیشگام باشیم و از طریق گفتگو و بیان این مسائل را حل کنیم که خوشبختانه تا کنون رساله های خوبی در این زمینه منتشر شده است.
مرجع تقلید شیعیان در خصوص مسأله دوم در زمینه هلال ماه اظهار داشت: رویت هلال با عیون مجرده یا غیرمجرده از جمله مسائل مهم در زمینه رویت هلال است و این مسأله که ما باید حتما هلال را با چشم عادی ببینیم و یا می توانیم با تلسکوپ هایی که جنبه مقربی دارد، هلال ماه را رویت کنیم.
وی تصریح کرد: در خصوص رویت هلال با عیون مجرده یا غیرمجرده باید موضع قرآن کریم، روایات اسلامی و فتاوا را ببینیم، به ویژه این که این مسأله اخیرا مطرح شده است که بر اثر پیدایش وسائلی چون تلسکوپ و تکنولوژی های پیشرفته مطرح شده است.
آیت الله سبحانی عنوان کرد: آیا دیدن هلال ماه با تلسکوپ حجت است یا باید صبر کرد تا با چشم غیرمسلح دیده شود که هر کدام برای خود دلیل و مدرکی دارد و بر علما و پژوهشگران لازم است که از علوم امروز و دیروز استفاده کرده و این مسائل را با بیان و ادله روشن مطرح کنند تا اتفاق نظر در این مسأله ایجاد شود.
استاد اصول فقه حوزه علمیه تصریح کرد: همه ما به دنبال حقیقت هستیم و هیچ نوع تعصبی در این مسائل نداریم و هدف ما این است که یک روز واحد برای همه مسلمانان ولو در منطقه یا افق خاص عید باشد.
وی با اشاره به رساله خود با عنوان «مسألتان فی أمر الهلال» در ششمین همایش ملی رویت هلال و تقویم اظهار داشت: امید است با نشر این رساله گامی در جهت اهداف این همایش برداشته باشم و با یک نخ خریدار یوسف زمان باشم.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها