[rank_math_breadcrumb]

کرسی آزاد اندیشی”بازخوانی و نقد دوره‌گذاری موضوع‌شناسی احکام فقهی در تاریخ فقه امامیه” برگزار شد.

برگزاری کرسی آزاد اندیشی"بازخوانی و نقد دوره‌گذاری موضوع‌شناسی احکام فقهی در تاریخ فقه امامیه"

کرسی آزاد اندیشی «بازخوانی و نقد دوره‌گذاری مراحل تحولی موضوع شناسی احكام فقهی در تاریخ فقه امامیه» مورخ 402/07/08 در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد

در این کرسی آزاد اندیشی ابتدا استاد سید محمد حسن حکیم به عنوان ارائه دهند به ارائه دیدگاه خود درباره دوره‌گذاری مراحل تحوّلی موضوع شناسی احکام فقهی پرداخت و با اشاره به پیشینه این بحث به نقد آثار گذشته از جمله تنها اثر مستقل در این بحث که مربوط به استاد مبلغی با عنوان“موضوع شناسي در سير تاريخي از نگاه‌هاي ابتدايي تانظريه هاي کاربردي”  که حدود 20 سال قبل نگاشته شده پرداخت و مراحل ذیل را برای دوره‌گذاری پیشنهاد کرد:

  • موضوع شناسی در دوران صدور يا دوره تشريع
  • موضوع شناسی در دوران گذار به فقه تفریعی
  • موضوع شناسی در دوران ارتقای فقه امامیه به فقه تفریعی
  • موضوع شناسی در دوران تعميق و ژرف انديشی فقيهان اماميه
  • موضوع شناسی در دوران نظريه پردازی
  • موضوع شناسی در دوران مقارنه

سپس استاد سید منذر حکیم به عنوان ناقد اول درباره مطالب ارائه شده به نکات ذیل اشاره کرد:

  • تعریف و ضرورت موضوع شناسی را باید دقیق بیان کنیم و نباید آنها را مفروض بگیریم زیرا ممکن است تلقی های مختلف نسبت به آنها در دوره گذاری ها مؤثر باشد.
  • یکی از مشکلاتی که تاریخ فقه و اجتهاد داریم این است که همه آثار و منابعی که وجود دارد را نمی بینیم و این نقیصه در دوره گذاری تأثیرگذار است.

 

در ادامه ناقد دوم استاد احمد مبلغی نیز در باره مطلب ارائه شده به نکات ذیل اشاره کرد:

  • باید معلوم شود که در دوره گذاری به دنبال موضوع هستیم یا موضوع شناسی؟ زیرا این دو با همدیگر متفاوت است و ما در مقاله دنبال موضوع شناسی بودیم نه موضوع.
  • باید به انواع تاریخ نگاری توجه کنیم. گاهی به صورت قرن تقسیم بندی می کنیم بدون تحلیل، گاهی مرحله بندی تبرئی است که فایده ای ندارد. اما گاه تاریخ تحولات اندیشه را بررسی کنیم داشته که این مهم و مفید است که نیاز به روش و معیار دارد.
  • ارتباط مطالب شما با موضوع و موضوع شناسی روشن نشده باید روش کار و ارتباط دوره ها با موضوع روشن شود.

در نهایت ارائه دهنده به پاسخ و توضیح درباره مطالب ارائه شده پرداخت و در پایان داور کرسی جناب استاد فلاح‌زاده با مفید دانستن چنین نشست ها، در باره این کرسی به نکات ذیل اشاره کرد:

  • به اذعان بزرگان کار موضوع شناسی دشوار و راهی پر سنلاخی است.
  • باید روی روش موضوع شناسی تأکید کنیم و نمونه های از ادوار گذشته بیاوریم

 

علاقه‌مندان می توانند خلاصه محتوای این کرسی را از اینجا دریافت کنند.

**یاد آوری می‌شود که این کرسی به صورت زنده در پیام رسان ایتا به نشانی @Mozooshenasi1 پخش شد و تعدادی از علاقه‌مندان بصورت مجازی این کرسی را دنبال کردند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها