[rank_math_breadcrumb]

گزارشی از مراسم افتتاحیه دوره‌های تخصصی آموزشی موضوع شناسی احکام فقهی

مراسم افتتاحیه و آغاز رسمی دومین دوره آموزشی مقدماتی و تکمیلی موضوع شناسی احکام فقهی عصر دیروز با حضور پژوهشگران و مسؤولان مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در ساختمان آموزش این مؤسسه برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین جواهری معاون علمی پژوهشی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی به بیان نکات مهمی درباره اهمیت موضوع شناسی احکام فقهی و پژوهش در این عرصه پرداخت.

همچنین حجت‌الاسلام کیانی مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات و حجت‌الاسلام علائی نژاد مدیر آموزش مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در این مراسم به بیان سخنرانی پرداختند.

 

مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات مؤسسه: تربیت پژوهشگر موضوع شناس، وظیفه خطیر و مهم حوزه‌های علمیه استamoozesh

حجت‌الاسلام کیانی، مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در ابتدای مراسم به اهمیت بالای پژوهش و فعالیت علمی در عرصه شناخت موضوعات فقهی اشاره کرد و گفت: صدور احکام فقهی با رویکرد موضوع شناسانه ضرورت بسیار مهمی در حوزه‌های علمیه بود که خلأ آن محسوس است.

وی افزود: تا کنون اکثر فقهای متأخر و متقدم حوزه‌های علمیه بر اهمیت موضوع شناسی احکام واقف بوده‌اند اما برای نخستین بار در جهان اسلام، مؤسسه‌ای متشکل از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی شکل گرفته تا موضوعات مرتبط با احکام فقهی را شناسایی و بررسی نماید.

حجت‌الاسلام کیانی خاطرنشان کرد: تربیت محققان و پژوهشگران موضوع شناس، کمک بزرگی به حوزه علمیه برای پیشبرد اهداف عالی این حوزه خواهد بود.

وی با بیان این که موضوع شناسی احکام فقهی اثر وضعی در جهان اسلام و در بین مسلمانان دارد، ابراز داشت: امام کاظم(ع) در سخنی می فرمایند «کمال عبادت در فقه است»؛ بنابراین اگر فقه پویا شود و بتوانیم مسائل ناشناخته را بشناسیم و حکم واحدی صادر شود، به افتخار بزرگی دست یافته‌ایم.

مدیر کل حوزه ریاست و ارتباطات مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در پایان گفت: پژوهشگران موضوع شناس، علاوه بر تحقیق و بررسی درباره موضوعات جدید فقهی، می‌بایست در خصوص موضوع احکامی که به اقتضای زمان تغییر می‌بایند نیز بررسی کارشناسانه داشته باشند.

 

مدیر آموزش مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی: تأکید مؤسسه بر پژوهش محوری محصلان است

در پایان مراسم، حجت‌الاسلام امیر بهاءالدین علایی نژاد، مدیر آموزش مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی به بیان گزارشی از برگزاری دوره‌های آموزشی موضوع شناسی احکام فقهی پرداخت و اظهار داشت: در دوره آموزشی مقدماتی 40 دانش‌پژوه و در دوره آموزشی تکمیلی 30 دانش‌پژوه آماده تحصیل هستند.

وی با بیان این‌که هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی تربیت موضوع شناس با رویکرد پژوهش محور است، خاطرنشان کرد: تأکید مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی بر پژوهش محوری و ارائه تحقیق دانش پژوهان است که در این راستا نیز، حق پژوهشی را برای دانش پژوهان خود در نظر گرفته است.

مدیر آموزش مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: هر یک از دوره‌های آموزشی، طی 145 جلسه در 290 ساعت تدریس تا پایان سال تحصیلی به طول می‌انجامند؛ همچنین کلاس‌های هر یک از دوره‌ها، هر هفته از شنبه تا چهارشنبه در ساختمان آموزشی مؤسسه برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: کلاس‌های دوره جدید موضوع شناسی از ساعت 16:30 تا 18 و کلاس‌های دوره تکمیلی موضوع شناسی از ساعت 19 تا 20:30 تشکیل می‌شوند.

حجت‌الاسلام علایی نژاد در پایان به برنامه درسی پژوهشگران در این دوره‌های آموزشی اشاره کرد و افزود: «موضوع و عناوین مرتبط»، «روش تحقیق و پژوهش در موضوع شناسی»، «مبانی نظری موضوع شناسی»، «موضوعات پزشکی» و «قواعد فقهی» از جمله عناوین درسی این دوره‌های آموزشی است که به ترتیب از سوی حجج اسلام والمسلمین فروزان فر، مختاری، ظهیری، نور محمدی و زارعی سبزواری تدریس می‌شوند.