برگزاری سلسله نشست های تخصصی موضوع شناسی غنا و موسیقی درموسسه موضوع شناسی احکام فقهی

در ادامه سلسله نشستهای تخصصی طرح موضوع شناسی غنا و موسیقی سه جلسه دیگر با حضور جمعی از متخصصان  این موضوع  در موسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار گردید.

در این جلسات تصریح شد که این نشست ها در راستای شناخت راهکارهایی برای طراحی کلان پرژه غنا و موسیقی می باشد.
در مسیر موضوع شناسی در درجه اول باید یک مفهوم شناسی فراتر از لغت شناسی انجام شود سپس سراغ مصادیق خارجی و ملاکهای غنائی و لهوی شدن  بر اساس زبان امروزی موسیقی رفت که برای مردم و جامعه کاربردی باشد ؛ لازم است مصادیق مختلف موسیقی وآثار آن در جامعه شناسائی گردد و به دلایل حرمت و ملاکها دست پیدا کرد تا در مسائل مستحدثه و موسیقی های جدید هم بتوان از آن ملاک ها برای سنجش استفاده کرد . از موارد بسیار مهم در این مقوله موقعیت شناسی است که در موضوع شناسی غنا و موسیقی نقش مهمی دارد : خواننده ، مجلس، مکان ، نوازندگی ،مقارنات و… ؛ همچنین باید غنا را موضوع شناسی و مصداق شناسی تاریخی کرد و عصر صدور روایات با مستندات متقن و تاریخی مورد بررسی قرار گیرد.
باید به پاسخ این سوالات رسید که: در موسیقی متن فیلم برای ایجاد هیجان یا وحشت یا… از چه ابزار یا ریتمی استفاده می کنند؟ آن موسیقی چه ویژگی هایی دارد که آن حس را الغا می کند؟چه عناصری در حرمت خوانندگی تاثیر دارد؛ محتوا مقارنات ، خواننده ،جنسیت، بلوغ ، کیفیت خواندن ، دستگاهها و مقامات ،ابزارالات و…؟ حرمت در کدام قسمت موسیقی است ؛ تولید، توزیع یا مصرف؟ملاک ظرافت وضخامت صداست یا جنسیت و تناژ آن؟ که آیا حرمت به ابزار موسیقی است ؟ اگر ابزار جدید ساخته شد چه حکمی دارد ؟ مرز و ملاک لهو حلال و حرام چیست ؟ غنای شرعی چیست؟
در این مسیر لازم است نگاهی توصیفی به منابع شود و منابع روائی بصورت جامع روایات اعم از شیعه و سنی و ضعیف و قوی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین منابع فقهی نزدیک به عصر صدور روایات اعم از شیعه و سنی ، منابع  تاریخی که مباحثی مربوط به این موضوع داشته و به موضوع شناسی کمک می کند باید شناسائی و بررسی شود. برای موضوع شناسی غنا و موسیقی به آثار علمی مختلف در زمینه فلسفه موسیقی روان شناسی و جا معه شناسی موسیقی وآثار موسیقی و… نیاز داریم که به صورت علمی و مستند به موضوع پرداخته باشند. لازم است بانک اطلاعاتی از مراکزی  که در این عرصه فعالیت داشته و پژوهشهایی که در این موضوع انجام گرفته جمع آوری گردد.

farhangi
از مهمترین مقولات عرصه ی فرهنگ و هنر، مسأله ی غنا و موسیقی است. تاثیر شگفت انگیز غنا و موسیقی بر روح آدمی، توجه بیشتر اقوام را از دیرباز به سوی خود کشانده است. عده ای پیدایش غنا و موسیقی را همزمان با پیدایش انسان دانسته و بهره مندی انسانهای وحشی و بی تمدن همچون بومیان آفریقا و استرالیا را از سرود و ساز گواه بر این مدعا می‌گیرند.
مسئله غنا و موسیقی یکی از موضوعات هنری است که بسیار مورد توجه فقها قرار گرفته و بحثهای نسبتاً طولانی و حتی رساله های مستقلی را به خود اختصاص داده است.
اما در مفهوم لغوی و فقهی و عرفی غنا اختلاف نظر وجود دارد. و مفهوم غنا ضرب¬المثل مفهوم مجمل در میان اصولیان و ضرب المثل ابهام در موضوع در میان فقیهان می‌باشد.
آیت الله شهید مطهری می‌گوید:
مسئله موسیقی و غنا مسئله مهمی است که البته حدودش نیز چندان روشن نیست. غنا ضرب المثل مسائلی است که فقها و اصولیین به عنوان موضوعات مجمل یعنی موضوعی که حدودش مفهوم و مشخص نیست به کارمی برند.(مطهری، مرتضی/ تعلیم و تربیت در اسلام، ص44)
لذا موضوع شناسی غنا و موسیقی در اولویتهای ویژه گروه فرهنگی هنری این مرکز قرار گرفته است.